GIOLFO Manuela Elisa Bibiana

Arabistica
Ricercatore/Ricercatrice
Sede: Piazza Santa Sabina 2 - 16124 Genova (GE)
Tel: (+39) 010209 - 5657
Email: Manuela.Giolfo[at]unige.it


Bacheca

 

Risultato esame scritto del 18/09/2017 (Sessione Autunnale).
Matricola Voto Idoneità
5305011 24.5 Idoneo/a
4410814 20 Idoneo/a
4343297 18 Idoneo/a
4338930 15.5 Non idoneo/a
3841059 14.5 Non idoneo/a
4328623 9 Non idoneo/a

 

ORARIO a.a. 2017-18 LINGUA ARABA I (Modulo Teorico) e FILOLOGIA ARABA:

Mercoledì

11-12 Lingua Araba I (MT) Aula IV (Balbi 5)

12-13 Filologia Araba Aula B (Polo Didattico)

13-14 Filologia Araba Aula B (Polo Didattico)

Venerdì

12-13 Lingua Araba I (MT) Aula D (Polo Didattico)

13-14 Lingua Araba I (MT) Aula D (Polo Didattico)

17-18 Filologia Araba Aula 4 (Balbi 5)

 

ORARIO LETTORATO DI LINGUA ARABA I a.a. 2017-18:

Martedì: Lingua Araba I (Lettorato) dalle ore 17:00 alle ore 19:00 (aula 1 – Albergo dei Poveri);

Venerdì: Lingua Araba I (Lettorato) dalle ore 16:00 alle ore 18:00 (aula 11 – Albergo dei Poveri).

 

APPELLI SESSIONE AUTUNNALE LINGUA ARABA I e FILOLOGIA ARABA (settembre-ottobre 2017): si avvisano gli studenti che gli appelli di Lingua Araba I e di Filologia Araba programmati per la Sessione Autunnale (settembre-ottobre 2017) si svolgeranno regolarmente.

RISULTATI PROVA SCRITTA DI LINGUA ARABA I 2016-17, SESSIONE ESTIVA, APPELLO DEL 29 MAGGIO 2017: si avvisano gli studenti che i risultati della prova scritta di lunedì 29 maggio 2017 sono stati pubblicati su AulaWeb in data 30 maggio 2017.

PROGRAMMA D’ESAME: si avvisano gli studenti frequentanti e non frequentanti che il programma d’esame dei corsi di Lingua Araba I e di Filologia Araba I 2016-17 è pubblicato su AulaWeb.

ISCRIZIONE OBBLIGATORIA AGLI APPELLI SCRITTI E ORALI_Giolfo: si ricorda agli studenti che l’iscrizione online dal calendario esami UNIGE è obbligatoria per tutti gli appelli d’esame scritti e orali. Gli studenti che dovessero riscontrare difficoltà nell’iscriversi ad un esame devono in primo luogo rivolgersi allo sportello studenti.

ORARIO LEZIONI_2016/2017_II SEMESTRE_GIOLFO:

LINGUA ARABA I_A.A. 2016/2017_MODULO TEORICO_PRIMO ANNO_INIZIO LEZIONI MERCOLEDI’ 22 FEBBRAIO 2017

Mercoledì 09:00-10:00 Lingua Araba I (MT), Polo Didattico, Aula C

Giovedì 10:00-11:00 Lingua Araba I (MT), Polo Didattico, Aula A

Giovedì 11:00-12:00 Lingua Araba I (MT), Polo Didattico, Aula A

FILOLOGIA ARABA I_A.A. 2016/2017_SECONDO ANNO_INIZIO LEZIONI MERCOLEDI’ 22 FEBBRAIO 2017

Mercoledì 12:00-13:00 Filologia Araba, Polo Didattico, Aula C

Venerdì 14:00-15:00 Filologia Araba, Polo Didattico, Aula B

Venerdì 15:00-16:00 Filologia Araba, Polo Didattico, Aula B

 

RISULTATI DELL’ESAME SCRITTO DI LINGUA ARABA I DI LUNEDI’ 30 GENNAIO 2017:

Matricola Voto Idoneità
3923241 25,5 Idoneo
4133427 22,5 Idonea
4179782 21,5 Idonea
4277330 21,00 Idoneo
4190835 18,00 Idonea
4277703 18,00 Idoneo

 

RICEVIMENTO_Manuela Giolfo (Lingua Araba I e Filologia Araba): il ricevimento ha luogo su appuntamento. Gli studenti interessati sono pregati di inviare un e-mail all’indirizzo manuela.giolfo@unige.it

RICEVIMENTO_Abdeljalil Bentajar (Lettorato di Lingua Araba I): martedì ore 14:30-16:30 presso Sezione Arabistica, Piazza Santa Sabina 2 (è gradita la prenotazione tramite e-mail all’indirizzo salam1960@alice.it)

INIZIO LEZIONI_Corso di Lingua Araba I_A.A. 2016/2017_Primo Semestre: si ricorda agli studenti del corso di Lingua Araba I 2016-17 che il corso, di 130 ore (9 CFU), è costituito da 100 ore di Lettorato (Primo Semestre e Secondo Semestre) e 30 ore di Modulo Teorico (Secondo Semestre). E’ pertanto essenziale che gli studenti inizino a frequentare il corso a partire dalle prime lezioni del Primo Semestre, soprattutto in quanto l’alfabetizzazione avviene durante la prima fase del Lettorato. Per ulteriori informazioni sulle lezioni di Lettorato, contattare il lettore dott. Abdeljalil Bentajar all’indirizzo di posta elettronica: salam1960@alice.it

ORARIO LETTORATO LINGUA ARABA I_A.A. 2016/2017 (Docente: Abdeljalil Bentajar):
Martedì Lingua Araba 1 ore 17:00-19:00 AULA 1 (Albergo dei Poveri)
Venerdì Lingua Araba 1 ore 16:00-18:00 AULA 11 (Albergo Dei Poveri)
Le lezioni di Lettorato inizieranno il giorno 10 ottobre 2016 e proseguiranno fino alla fine del primo semestre il 20 gennaio 2017. Il Lettorato proseguirà nel secondo semestre a partire dal 20 febbraio 2017 e fino al 19 maggio 2017.
NB: La frequenza del Lettorato è indispensabile.


Attività Didattica

 

INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018

Lingua Araba I (55868)

Filologia Araba I (84101)

 

INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017

Lingua Araba I (55868)

Filologia Araba I (84101)

 

Attività didattica anni precedenti:

2015/2016: Lingua Araba I; Filologia Araba

2014/2015: Lingua Araba I; Filologia Araba

2013/2014: Lingua Araba III; Letteratura e Cultura Araba I

2012/2013: Arabo Linguaggi Settoriali

 

 


Attività di Ricerca

Arabic as One Language

Integrating Dialect in the Arabic Language Curriculum

Mahmoud Al-Batal, Editor

Chapter 6: “A Digitally Assisted Model of Integration of Standard and Colloquial Arabic Based on the Common European Framework” by Manuela E. B. Giolfo and Federico Salvaggio

See more at: http://press.georgetown.edu/book/languages/arabic-one-language

For decades, students learning the Arabic language have begun with Modern Standard Arabic (MSA) and then transitioned to learning spoken Arabic. While the MSA-first approach neither reflects the sociolinguistic reality of the language nor gives students the communicative skills required to fully function in Arabic, the field continues to debate the widespread adoption of this approach. Little research or evidence has been presented about the effectiveness of integrating dialect in the curriculum. With the recent publication of textbooks that integrate dialect in the Arabic curriculum, however, a more systematic analysis of such integration is clearly becoming necessary.

In this seminal volume, Mahmoud Al-Batal gathers key scholars who have implemented integration to present data and research on the method’s success. The studies address curricular models, students’ outcomes, and attitudes of students and teachers using integration in their curricula. This volume is an essential resource for all teachers of Arabic language and those working in Teaching Arabic as a Foreign Language (TAFL).

Mahmoud Al-Batal is professor of Arabic at the University of Texas-Austin and former director of the UT Arabic Flagship program and the Center for Arabic Study Abroad (CASA). He has published many articles and books on TAFL and is one of the authors of the Al-Kitaab Arabic Language Program.

 

Handbook for Arabic Language Teaching in the 21st Century Volume II

By Kassem M. Wahba, Georgetown University (USA), Liz England, Liz England and Associates, LLC (USA) and Zeinab A. Taha, The American University in Cairo (Egypt). Routledge, London and New York, May 2017: 512pp hbalt2-flyer Drawing on the collective expertise of language scholars and educators in a variety of sub-disciplines, The Handbook for Arabic Language Teaching Professionals in the 21st Century, Volume II provides a comprehensive treatment of teaching and research in Arabic as a second and foreign language worldwide. Volume II is designed to generate a dialogue — continued from Volume I — among professionals in the field leading to improved practice, and to facilitate interactions, not only among individuals but also among educational institutions within a single country and across different countries. The volume includes: Giolfo, M., Salvaggio, F. “Contemporary Arabic Variation and Conditionals: Hypotheses from Arab Blogs 2014-2015”.

 

Arabic Language Teaching & Learning in UK Higher Education Conference

Tuesday 28 March 2017 University of Leeds

Keynote Speakers:
Dr Zeinab A. Taha (American University of Cairo)
Dr Munther A. Younes (Cornell University)
Contributions include: Manuela Giolfo and Federico Salvaggio (University of Genoa), “The role of VLE in enhancing authentic proficiency in Arabic in the light of CEF”.

Arabic Language Teaching & Learning in UK Higher Education Conference
Tuesday, 28 March 2017 from 09:00 to 17:30 (BST)
University of Leeds, Michael Sadler Building
LS2 9JT Leeds
United Kingdom
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Event Details

The purpose of the conference is to bring together academics and language teachers working in UK Universities to discuss the nature and challenges presently faced in the field.  This is in the context of a recent rapid growth of demand for Arabic language learning, in particular across University Wide Language Programmes.  There are now (2016) almost 60 UK Universities teaching Arabic language, including 12 who offer degree programmes (single or joint honours, undergraduate or postgraduate) in Arabic Studies. The Conference intends to:

  • Provide a forum for all teachers of Arabic language in Higher Education in the UK to come together, and to act as a catalyst for collaboration across all institutions;
  • To support the closer integration of the teaching & learning of Arabic language with the teaching & learning of other languages in UKHE;
  • To provide a forum for development of collaborative ideas amongst participants, leading to collaborative projects through external funding.

Keynote Speakers:
Dr Zeinab A. Taha (American University of Cairo)
Dr Munther A. Younes (Cornell University)

Conference program

09:00-09:30 30m Arrival, registration and exhibition
9:30-9:45 15m Welcome address
9:45-10:25 30 + 10m Addressing Reality – Challenges Facing AFL Teachers

Zeinab A. Taha

American University in Cairo

10:25-10:40 15m Break
10:40-12:35 Parallel session 1 Pedagogical Approaches to Arabic Diglossia (Room TBC) Arabic Students and Teachers Aspirations (Room TBC)
10:40-11:10 30m The role of VLE in enhancing authentic proficiency in Arabic in the light of CEF

Manuela E.B. Giolfo & Federico Salvaggio, University of Genoa – Italy

Motivation and Multiglossia Developing a Tool for Examining Arabic Learners Motivation and Engagement Profiles

Anna-Maria Rameznzada, University of Oxford

11:10-11:40 30m Teaching grammar orally through Colloquial Arabic – report of an experiment

Rachael Harris, University of Cambridge

Flipped Arabic Language Classes – The Learner’s Perspective

Abir Ahmed, University of Westminster

11:40-12:10 30m The Application of the Integrated Approach to the Teaching of Arabic Diglossic Vocabulary

Giorgia Ferrari, University of Exeter

Trapped between MSA and Everyday Tasks – Learning Arabic at HEIs in the UK

Melissa Towler, University of Winchester

12:10-12:20 10m Q&A
12:20 -13:00 30 + 10m Arabic of the People or Arabic of the Grammarians: Current Practices, Future Direction

Munther A. Younes

Cornell University, USA

13:00-13:50 50m Lunch
13:50- Parallel session 2 Arabic Resources, Technology and Innovation (Room TBC) Assessment and Proficiency Level Bench-marking (Room TBC)
13:50-14:20 30m Exploring the use of the internet to improve students Arabic language skills outside classroom

Ruba Khamam, University of Leeds

Linking Arabic language to the CEFR to assign a clear academic progress pathway

Amira Mills, Kings College London

14:20-14:50 30m Integration of digital education tools in Arabic language teaching and learning – the SAMR model

Mohamed Amer, ILI Cairo, Egypt

An assessment framework of communicative Arabic proficiency considering its diglossic nature

Rahaf Alabar, Goldsmith, University of London

14:50-15:20 30m Twitter in Teaching Arabic For Specific Purposes

Mahammed Bouabdallah, University of Westminster

Self-correction through Corpus‐based tasks – Improving writing skills of Arabic learners

Mai Zaki, American University of Sharjah, UAE

15:20-15:30 10m Q&A
15:30-15:50 20m Break
15:50-16:30 40m Workshops
16:30-17:10 40m Panel
17:10-17:20 10m BATA
17:20-17:30 10m Closing remarks

 

Les systèmes hypothétiques de l’arabe classique

Étude syntaxique et sémantique: une hypothèse modale

www.aracneeditrice.it
Les systèmes hypothétiques de l’arabe classique
Étude syntaxique et sémantique: une hypothèse modale

http://www.aracneeditrice.it/pdf/9788825501155.pdf

www.aracneeditrice.it
STUDI E TESTI DI PALAZZO SERRA COLLANA DEL DIPARTIMENTO DI LINGUE E CULTURE MODERNE UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI GENOVA

 

International Workshop on Arabic Linguistics and Digital Humanities РTowards the F̬s Summer School

Roma Tre University – Rome, 17-18 November 2016
Organized by Giuliano Lancioni – Department of Foreign Languages, Literatures and Cultures of Roma Tre University – in collaboration with Sapienza University of Rome and University of Helsinki. Contributions include: Manuela Giolfo and Federico Salvaggio (University of Genoa), The Use of ICT for Authentic Description and Reproduction of Contemporary Arabic. LINK AL PROGRAMMA DEL WORKSHOP: http://host.uniroma3.it/docenti/lancioni/db/index.php/IWALDH2016_program

Approaches to the History and Dialectology of Arabic in Honor of Pierre Larcher

Edited by Manuel Sartori, Manuela E. B. Giolfo & Philippe Cassuto
Brill, SSLL 88, October 2016, 491 pp. Link Brill: http://www.brill.com/products/book/approaches-history-and-dialectology-arabic-honor-pierre-larcher; Link IREMAM: http://iremam.cnrs.fr/spip.php?article3695

Brill_SSLL 88_2016

Brill_SSLL 88_2016

This volume includes the reflections of leading researchers on Arabic and Semitic languages, also understood as systems and representations. The work first deals with Biblical Hebrew, Early Aramaic, Afroasiatic and Semitic. Its core focuses on morpho-syntactic, semantic, pragmatic, rhetoric and logic matters, showing Arabic grammar’s place within the system of the sciences of language. In the second part, authors deal with lexical issues, before they explore dialectology. The last stop is a reflection on how Arabic linguistics may prevent the understanding of the Arabs’ own grammatical theory and the teaching and learning of Arabic. The volume includes: Giolfo, Manuela E.B., Hodges, Wilfrid “The System of the Sciences of the Arabic Language by SakkākÄ«: Logic as a Complement of Rhetoric”.

Convegno Internazionale “Foundations of Arabic Linguistics”_Università di Genova

Nei giorni 8 e 9 settembre 2016, presso l’Aula Magna della Scuola di Scienze Umanistiche – Via Balbi 2, avrà luogo il convegno internazionale “Foundations of Arabic Linguistics” (FAL4), organizzato da Manuela Giolfo. Link alla pagina web del convegno: http://www.lingue.unige.it/?page_id=2567

FAL4 Genova 2016

FAL4 Genova 2016

 


 

Publications

Giolfo, M., Versteegh, K. (eds.) (forthcoming, 2018). Foundations of Arabic Linguistics IV. The Evolution of Theory: 8th-14th Century AD (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS, ISSN: 0081-8461). LEIDEN BOSTON: Brill.

Giolfo, M., Hodges, W. (forthcoming, 2018). “Conditionality: syntax and meaning in Sīrāfī and Ibn Sīnā”. In: Manuela E.B. Giolfo and Kees Versteegh (eds.), Foundations of Arabic Linguistics IV. The Evolution of Theory: 8th-14th Century AD (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS, ISSN: 0081-8461). LEIDEN BOSTON: Brill.

Giolfo, M., Sinatora, F. (forthcoming, 2017). “Orientalism and Neo-Orientalism: Arabic Representations and the Study of Arabic”. In: Tugrul Keskin (ed.) Neo-Orientalism, American Hegemony and Academia after September 11th. (STUDIES IN CRITICAL SOCIAL SCIENCES, ISSN: 1573-4234). LEIDEN BOSTON: Brill.

Giolfo, M., Hodges, W. (forthcoming, 2017). “Syntax, Semantics, and Pragmatics in al-Sīrāfī and Ibn Sīnā”. In: Georgine Ayoub and Kees Versteegh (eds.), Foundations of Arabic Linguistics III. The Development of a Tradition: Continuity and Change (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS, ISSN: 0081-8461). LEIDEN BOSTON: Brill.

Giolfo, M., Salvaggio, F. (forthcoming, 2017). “A Digitally Assisted Model of Integration of Standard and Colloquial Arabic Based on the Common European Framework”. In: Mahmoud Al-Batal (ed.). Arabic as One Language. Integrating Dialect in the Arabic Language Curriculum. WASHINGTON, D.C.: Georgetown University Press.

Giolfo, M., Salvaggio, F. (forthcoming, 2017). Mastering Arabic Variation. A Common European Framework of Reference integrated model. ROMA: Aracne Editrice.

Giolfo, M., Salvaggio, F. (2017). “Contemporary Arabic Variation and Conditionals: Hypotheses from Arab Blogs 2014-2015”. In: Kassem M. Wahba, ‎Zeinab A. Taha, ‎Liz England (eds.). Handbook for Arabic Language Teaching Professionals in the 21st Century II. LONDON NEW YORK: Routledge.

Giolfo, M. (2017). “I poeti arabi della riva sud del Mediterraneo: un viaggio tra molteplici sponde”. In: Le rotte della parola. Autore, editore, lettore. Per i quarant’anni delle Edizioni San Marco dei Giustiniani, Giornata di studio (Genova, 19 maggio 2016), a cura di Paolo Senna, GENOVA: Edizioni San Marco dei Giustiniani, (“I Quaderni della Fondazione”, 10), pp. 113-129. ISBN: 9788874942701.

Giolfo, M. (2017). Les systèmes hypothétiques de l’arabe classique. Étude syntaxique et sémantique: une hypothèse modale. Avant-propos par Giuliano Lancioni, (“Studi e Testi di Palazzo Serra”, 8), p. 7-230, ROMA: Aracne Editrice. ISBN: 9788825501155.

Giolfo, M., Hodges, W. (2016). “The System of the Sciences of the Arabic Language by Sakkākī: Logic as a Complement of Rhetoric”. In: Manuel Sartori, Manuela E.B. Giolfo, Philippe Cassuto (eds.). Approaches to the History and Dialectology of Arabic in Honor of Pierre Larcher (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS 88, ISSN: 0081-8461). LEIDEN BOSTON: Brill. ISBN: 9789004311503.

Sartori, M., Giolfo, M., Cassuto, Ph. (eds.). (2016). Approaches to the History and Dialectology of Arabic in Honor of Pierre Larcher (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS 88, ISSN: 0081-8461), 491 pp. LEIDEN BOSTON: Brill. ISBN 9789004311503.

Sartori, M., Giolfo, M., Cassuto, Ph. (2016). Introduction to Sartori, M., Giolfo, M., Cassuto, Ph. (eds.). (2016). Approaches to the History and Dialectology of Arabic in Honor of Pierre Larcher (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS 88, ISSN: 0081-8461), pp. 1-11. LEIDEN BOSTON: Brill. ISBN: 9789004311503.

Giolfo, M, Barisione, F. (2016). “Utilizzo delle TIC nella ricerca linguistica sull’arabo scritto contemporaneo: il sistema ipotetico”. In: Du labyrinthe à la toile / Dal labirinto alla rete. PUBLIF@RUM 26, p. 1-21, ISSN: 1824-7482.

Giolfo M., Sinatora F. (2016). “Modern Standard Arabic and the Teaching of Arabic as a Foreign Language. Some Cultural and Linguistic Considerations.” In: Quaderni di Palazzo Serra 29, (QUADERNI DI PALAZZO SERRA, ISSN: 1970-0571), p. 263-288, GENOVA: Dipartimento di Lingue e Culture Moderne, Università degli Studi di Genova, ISBN: 9788888626659.

Giolfo, M. (2015). “Real and irreal conditionals in Arabic grammar: From al-ʾAstarābāḏī to Sībawayhi”. In: Amal E. Marogy and Kees Versteegh (eds.), The Foundations of Arabic Linguistics II. Kitāb Sībawayhi: Interpretation and transmission (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS 83, ISSN 0081-8461). LEIDEN BOSTON: Brill. ISBN: 9789004302297.

Giolfo, M. (2014). “A modal interpretation of the Arabic apocopate: morpho-syntax and semantics”. In: Manuela E.B. Giolfo (ed.), Arab and Arabic Linguistics: Traditional and New Theoretical Approaches (JOURNAL OF SEMITIC STUDIES, ISSN: 0022-4480. Supplement 34), p. 119-143. OXFORD: Oxford University Press. ISBN: 9780198744542.

Giolfo, M. (2014). “‘Arab Linguistics’ and ‘Arabic Linguistics’: After a Quarter of a Century”. In: Manuela E.B. Giolfo (ed.), Arab and Arabic Linguistics: Traditional and New Theoretical Approaches (JOURNAL OF SEMITIC STUDIES, ISSN: 0022-4480. Supplement 34), p. 1-7. OXFORD: Oxford University Press. ISBN: 9780198744542.

Giolfo, M. (ed.) (2014). Arab and Arabic Linguistics: Traditional and New Theoretical Approaches (JOURNAL OF SEMITIC STUDIES, ISSN: 0022-4480. Supplement 34). OXFORD: Oxford University Press. ISBN: 9780198744542.

Giolfo, M. (2014). “Adūnīs: due canti sulla donna e sull’uomo, tre sogni e tre specchi”. In: Quaderni di Palazzo Serra 26, (QUADERNI DI PALAZZO SERRA, ISSN: 1970-0571), p. 128-155. GENOVA: Università degli Studi di Genova, Dipartimento di Lingue e Culture Moderne. ISBN: 9788888626598.

Giolfo, M. (2014). “Individualism, Holism and Self-Conscience in Arab-Muslim Society”. In: Quaderni di Palazzo Serra 25, (QUADERNI DI PALAZZO SERRA, ISSN: 1970-0571), p. 161-172. GENOVA: Università degli Studi di Genova, Dipartimento di Lingue e Culture Moderne. ISBN: 9788888626581.

Giolfo, M., Hodges, W. (2013). “Syntax and Meaning in Sīrāfī and Ibn Sīnā”. ROMANO-ARABICA, vol. XIII, p. 97-116, ISSN: 1582-6953.

Giolfo, M. (2012). “Grammaticalization of the Arabic negative particle mā: mā faʿala vs lam yafʿal, and mā yafʿalu vs lā yafʿalu”. In: D. Eades (ed.), Grammaticalization in Semitic (JOURNAL OF SEMITIC STUDIES, ISSN: 0022-4480. Supplement 29), p. 31-48. OXFORD: Oxford University Press. ISBN: 9780199679874.

Giolfo, M. (2012). “yaqum vs qāma in the Conditional Context: A Relativistic Interpretation of the Frontier between the Prefixed and the Suffixed Conjugations of the Arabic language”. In: Amal E. Marogy (ed.). The Foundations of Arabic Linguistics: Sībawayhi and the Earliest Arabic Grammatical Theory, Foreword by Michael G. Carter, (STUDIES IN SEMITIC LANGUAGES AND LINGUISTICS 65. ISSN: 0081-8461), p. 135-160. LEIDEN BOSTON: Brill. ISBN: 9789004223592.

Giolfo, M., Sinatora, F. (2011). “Rethinking Arabic Diglossia. Language Representations and Ideological Intents”. In: Paolo Valore (ed.). Multilingualism. Language, Power and Knowledge, p. 103-128. PISA: Edistudio. ISBN: 9788870368093.

Giolfo, M., Sinatora, F. (2011). “Proficiency in Arabic, Language Representations and Ideological Intents”. In: (proceedings) Multilinguismo. Linguaggio, potere e conoscenza. Milano: Dipartimento di filosofia dell’Università degli Studi di Milano, Palazzo Feltrinelli, Gargnano del Garda (Brescia), 24-25 Giugno 2011.

Giolfo, M. (2010). “ʾin šarṭ ğawāb al-šarṭ nella tradizione grammaticale araba e nelle grammatiche europee dell’arabo classico: note per un’interpretazione del sistema verbale della lingua araba”. KERVAN, ISSN: 1825-263X.

Giolfo, M. (2007). “I sistemi condizionali in ʾin dell’arabo classico: ʾin yafÊ¿al vs ʾin faÊ¿ala, un’ipotesi modale”. In: Atti del XII Incontro Italiano di Linguistica Camito-semitica (Afroasiatica) – Università di Ragusa – 6-9 giugno 2005. SOVERIA MANNELLI: Rubbettino, ISBN: 978-88-498-1956-4.

Giolfo, M. (2006). “ʾin yaqum vs ʾin qāma: un’ipotesi modale”. KERVAN, ISSN: 1825-263X.

Giolfo, M. (2006). “L’individu existe-t-il dans la société arabo-musulmane? Parcours individuels et insertion sociétale: une lecture critique de N. Elias, Die Gesellschaft der Individuen, Suhrkamp, Frankfurt 1987”. KERVAN, ISSN: 1825-263X.

Giolfo, M. (2006). “La particella mā nel sistema della negazione verbale in arabo classico: un’interpretazione sincronica”. In: Loquentes Linguis. Studi linguistici e orientali in onore di Fabrizio A. Pennacchietti. WIESBADEN: Harrassowitz, ISBN: 9783447054843.

Giolfo, M. (2005). “Le strutture condizionali dell’arabo classico nella tradizione grammaticale araba e nella tradizione grammaticale europea”. KERVAN, ISSN: 1825-263X.

Giolfo, M. (2005). Giacomo E. Carretto, Falce di luna – Islam, Roma, Alto Lazio ed altre cose ancora, Società Tarquiniense d’Arte e Storia, Tarquinia 2004. KERVAN, ISSN: 1825-263X.

Giolfo, M. (2005). (review article) « Pierre Larcher, Le système verbal de l’arabe classique, Publications de l’Université de Provence, Collection Didactilangue, Aix-en-Provence 2003 ». KERVAN, ISSN: 1825-263X.

Giolfo, M. (2005). “L’iscrizione aramaica n. 24 di Hatra: benedizione e maledizione”. In: Studi afroasiatici. XI Incontro Italiano di Linguistica Camitosemitica – Università degli Studi di Bergamo, 5-7 giugno 2003. MILANO: Franco Angeli, ISBN: 8846471555.

Giolfo, M. (2003). “Egitto: società e famiglia”. In: La Scuola nei Paesi d’origine dei bambini e dei ragazzi immigrati in Italia. MILANO: Mursia, ISBN: 8842532320.

Giolfo, M. (2003). “Marocco: società e famiglia”. In: La Scuola nei Paesi d’origine dei bambini e dei ragazzi immigrati in Italia. MILANO: Mursia, ISBN: 8842532320.

Giolfo, M. (2003). “Tunisia: società e famiglia”. In: La Scuola nei Paesi d’origine dei bambini e dei ragazzi immigrati in Italia. MILANO: Mursia, ISBN: 8842532320.

Giolfo, M. (2002). Attraverso il velo: la donna nel Corano e nella società islamica. TORINO: Ananke Edizioni, ISBN: 8886626487.

Giolfo, M. (2001). Harem: danze e canti sensuali dell’universo femminile. COMO: Red Edizioni.

Giolfo, M. (2001). La via dell’incenso: canti d’amore della tradizione araba. COMO: Red Edizioni.

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